• 1947
  • 5 مرتبه
  • جمعه 21 شهریور 1404

همه چیز در مورد ابلاغ اوراق مالیاتی

همه چیز در مورد ابلاغ اوراق مالیاتی

ابلاغ در مالیات

عمل ماموران سازمان امور مالیاتی کشور را طبق تشریفات قانون مالیات های مستقیم در جهت رساندن اوراق مالیاتی به نشانی قانونی مودی و یا تحویل حضوری اوراق مالیاتی به مودی را در مواعد قانونی آن به منظور آگاه کردن  مودی مالیاتی از مفاد مندرجات اوراق مالیاتی را می توان ابلاغ مالیاتی تعریف کرد.

ابلاغ در صدر ماده 203 قانون مالیات های مستقیم به آن اشاره شده است، در گذشته ابلاغ یکی از مهم ترین موارد ایرادات شکلی بود. با وجود راه اندازی ابلاغ الکترونیک اوراق مالیاتی به استناد تبصره (1) ماده (219) قانون مالیات های مستقیم مصوب 31 /04 /1394 و بند (ح) ماده (68) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی این مورد به حداقل رسیده است.

نکته ی مهم : تاریخ ابلاغ و تاریخ اقدام جزء مواعد تعیین شده در قانون نیست.

انواع ابلاغ

ابلاغ واقعی: زمانی که ابلاغ به خود مودی یا نماینده وی اعم از حقیقی و حقوقی با رعایت تشریفات قانونی ابلاغ می شود.
ابلاغ قانونی: زمانی است که اوراق مالیاتی را نتوان به خود شخص مودی تسلیم و تحویل نمود.

شرایط ابلاغ قانونی

هر گاه مودی یا در صورت عدم حضور وی بستگان یا مستخدمین او از گرفتن برگ‌ها استنکاف نمایند یا در صورتی که هیچ یک از اشخاص مذکور در محل نباشند مامور ابلاغ باید امتناع آنان از گرفتن اوراق یا عدم حضور اشخاص فوق را در محل در هر دو نسخه قید نموده و نسخه اول اوراق را به درب محل سکونت یا محل کار مودی الصاق نماید. اوراق مالیاتی که به ترتیب فوق ابلاغ شده، قانونی تلقی و تاریخ الصاق تاریخ ابلاغ به مودی محسوب می شود.

با توجه به صدر ماده 203 ق م م (اوراق مالیاتی به طور کلی باید به شخص مودی ابلاغ) اولویت ابلاغ با ابلاغ واقعی است.
اوراق مالیاتی به طور کلی باید به شخص مودی ابلاغ و در نسخه ثانی رسید اخذ گردد. هر گاه به خود مودی دسترسی پیدا نشود اوراق مالیاتی باید در محل سکونت یا محل کار او به یکی از بستگان یا مستخدمین او ابلاغ گردد مشروط بر اینکه به نظر مامور ابلاغ سن ظاهری این اشخاص برای تمیز اهمیت اوراق مورد ابلاغ کافی بوده و بین مودی و شخصی که اوراق را دریافت می دارد تعارض منفعت نباشد.

روش‌های ابلاغ

ابلاغ فیزیکی:
ابلاغ توسط مامور ابلاغ: این نوع ابلاغ توسط کارمندان سازمان امور مالیاتی کشور انجام می‌شود (ماده 204 ق م م).
ابلاغ توسط مامور پست: زمانی است که اوراق مالیاتی را برابر تبصره 2 ماده 203 ق م م اداره پست به مودی ابلاغ می‌شود.
ابلاغ در روزنامه: در صورتی که ابلاغ اوراق به مودی با توجه به شرایط ابلاغ در ق م م فراهم نباشد طبق موضوع ماده 208 همین قانون از طریق روزنامه کثیرالانتشار ابلاغ محقق می‌گردد (برای مجهول‌المکان‌هاست).
از مصادیق ابلاغ قانونی است و تاریخ ابلاغ تاریخ انتشار است.

نکته ی مهم: در موضوع مستغلات هیچ وقت نمی‌توان ابلاغ قانونی به روش روزنامه انجام داد، چون محل مستغل محل قانونی است و به همانجا ابلاغ می‌شود.

ابلاغ الکترونیکی

با توجه به رشد فناوری که موجب تسریع و سهولت این نوع ابلاغ شده است، برای سازمان امور مالیاتی کشور نیز در تبصره 1 ماده 12 قانون پنجم توسعه مقرر شده است: سازمان امور مالیاتی مکلف است از سال دوم اجرای برنامه به منظور تسهیل در دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی و سایر اوراقی که مودیان مکلف به تسلیم آن می‌باشند و نیز ابلاغ اوراق مالیاتی برای تمام یا برخی از مودیان مذکور از فناوری‌های نوین نظیر خدمات پست الکترونیکی، امضای الکترونیکی و یا سایر روش‌ها استفاده نماید.

نکته: بسیاری از مودیان در سامانه، ابلاغ الکترونیکی خود را فعال کرده‌اند.

مواردی که مامور ابلاغ در اوراق باید تصریح کند

الف – محل و تاریخ ابلاغ با تعیین روز و ماه و سال به حروف و عدد.
ب – نام کسی که اوراق به او ابلاغ شده یا تعیین اینکه چه نسبتی با مودی دارد.
ج – نام و مشخصات گواهان با نشانی کامل آنان در مورد تبصره ماده 203 این قانون.

نکته ی مهم: اگر مودی شرکت تجارتی یا سایر اشخاص حقوقی باشد، اوراق مالیاتی باید به مدیر یا اشخاص دیگری که از طرف شرکت حق امضا دارند ابلاغ شوند.

اقامتگاه در ابلاغ

در مواردی که مودی محلی را به عنوان محل کار یا سکونت یا محل ابلاغ اوراق مالیاتی معرفی کند و در غیر این مورد در صورتی که اوراق مالیاتی در محلی به عنوان محل کار یا سکونت مودی ابلاغ شود و در پرونده دلیل و اثری حاکی از اطلاع مودی از این موضوع بوده و به این نشانی ایراد نکرده باشد، مادامی که محل دیگری به عنوان محل سکونت یا کار اعلام نکند، ابلاغ اوراق مالیاتی به همان نشانی، قانونی و صحیح است.

ابلاغ واقعی و قانونی به روش ابلاغ الکترونیک

بخشنامه شماره 200/1401/531 مورخ 1401/04/25

اوراق مالیاتی: کلیه اوراق صادره (ثبت شده) قابل ابلاغ به مودی توسط سامانه‌های مالیاتی.
ثبت شده یعنی باید بارکد در پایین برگه و شماره در بالا سمت چپ برگه وجود داشته باشد.
ابلاغ الکترونیکی: ابلاغ اوراق مالیاتی با استفاده از بسترهای الکترونیکی، مخابراتی یا سایر شیوه‌های نوین.

اقدام بعد از 20 روز نوع ابلاغ اثرات این نوع ابلاغ
ورود به حساب کاربری و رویت ابلاغ الکترونیکی ابلاغ واقعی بازه های زمانی مشخص برای ثبت اعتراض دارید، به عنوان مثال 30 روز برای اعتراض به برگ تشخیص فرصت است و در صورت عدم اقدام قطعی خواهد شد.
عدم ورود به حساب کاربری و رویت ابلاغ الکترونیکی ابلاغ قانونی مطابق تبصره ماده 239 ق.م.م در این حالت مودی معترض در نظر گرفته می‌شود و پرونده به هیات‌های حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌گردد.
در این حالت مودی، فرصت توافق با حسابرس کل مالیاتی موضوع ماده 238 و انتخاب نماینده بند 3 را از دست می‌دهد.

ترتیبات ابلاغ الکترونیکی

تمامی مودیان دارای ثبت نام در نظام مالیاتی که درخواست خدمات الکترونیکی را تایید و ارسال کرده‌اند، مشمول خدمات ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی می‌شوند…

موارد ابلاغ برای حساب‌های غیر فعال

در موارد زیر مودی از شمول ابلاغ الکترونیکی خارج و حساب کاربری وی غیر فعال می‌شود…

موارد غیر فعال شده حساب کاربری نوع شخص شرح مدارک / مستندات
موارد غیر فعال شده حساب کاربری اشخاص حقیقی فوت اشخاص حقیقی با تاییدیه سازمان پزشکی قانونی
دریافتی اطلاعات از سرویس متوفیان ثبت احوال
مدارک دریافتی از وراث متوفی
محرز شود که مودی به دلیل مشکلات ذهنی یا جسمی
اشخاص ورشکسته با صدور رای مراجع قضایی
اشخاص حقوقی ثبت انحلال در مرجع ثبت شرکت‌ها سرویس آگهی تغییرات ثبت شرکت‌ها
مدارک دریافتی از مدیر تصفیه شرکت منحله
صدور رای قطعی دادگاه مبنی بر ورشکستگی  

اعتراض مودی به صحت ابلاغ الکترونیکی

  • عدم دسترسی به سامانه‌های رایانه‌ای / مخابراتی
  • به علت نقص در این سامانه‌ها، مودی از بارگذاری اوراق یا مفاد ابلاغ مطلع نشده باشد
  • حساب کاربری مودی می‌بایست غیرفعال بوده
  • مودی از شمول ابلاغ الکترونیکی خارج شده باشد

نکته ی مهم: تمامی این اعتراض‌ها از طریق هیات موضوع ماده 216 ق م م قابل رسیدگی خواهد بود.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.